Karel Pletinck

Karel Pletinck (1990) holds the degree of Doctor of Literary Studies and is affiliated to the University of Antwerp. He studied philosophy, as well as film, theatre and literary studies at the University of Antwerp, Freie Universität Berlin, and Paris-Sorbonne. In recent years, he published on the entanglement of French film aesthetics, continental philosophy and politics in journals, such as French Screen Studies and Journal of Aesthetics & Culture. Currently, he is preparing a research project on political theology in French post-May ’68 film aesthetics and culture.

Karel Pletinck, 2023
PRISMA
17.05.2023
NL

De innige verstrengeling van utopie en pessimisme, zo karakteristiek voor Godards late werk, ligt reeds besloten in Un film comme les autres (1968), een typevoorbeeld van zijn activistische cinema.

x

PRISMA
09.12.2020
NL

In Akermans installatie Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004) neemt het woord niet enkel de ruimte in, het wordt beeld. Het vervangt de afwezigheid van het beeld.

x

PRISMA
20.05.2020
NL

Aan de vooravond van de Franse Revolutie verliest een groep aristocraten zich à la de Sade in een nacht vol perverse uitspattingen. Onbevredigd vergrijpen ze zich aan het bloederige stompje van een geamputeerde arm. Herleid tot een amorf stuk vlees met pulserende blauwe aders waaruit stollend bloed druipt, vervoert het de libertijnen in Albert Serra’s controversiële meesterwerk Liberté (2019).

x

PRISMA
18.12.2019
NL

Verrimpelde lichamen sleuren ijzeren stoelen over het beton. Aan het eind van deze elliptische openingssequentie struikelt Mecha, de stomdronken mater familias, en wordt de toeschouwer Lucrecia Martels La Ciénaga (2001), het moeras, binnengeleid.