Films byTexts by Camille Bourgeus
prisma NL
16.10.2019

De Franse filmmaakster Yolande Zauberman maakt in 2005 een portret van Selim Nassib, een Libanese journalist met Syrische roots en een Israëlisch paspoort die jarenlang als vertrouwenspersoon bemiddelde in het Israëlisch-Arabische conflict. Zauberman: “Hij is Woody Allens Zelig maar dan in het Midden-Oosten. Een Jood onder de Joden, een Arabier onder de Arabieren. Libanees onder de Palestijnen, Syriër voor de Syriërs, feminist bij de feministen, … Iraniër bij de Hezbollah en een Fransman in Frankrijk.” 

ARTICLE NL
28.03.2018

In het midden van de film gebeurt er iets geniaals, waardoor we uit Fengmings verhaal naar het heden worden gesleurd. Op een bepaald moment onderbreekt Wang haar om te vragen of het licht eventueel aan zou mogen. Het gesprek begon in de vooravond en zonder dat we het als kijker echt beseffen, is Fengming ondertussen volledig in het duister gehuld. Haar ‘heden’ is verdwenen.