Ive Verdoodt

Ive Verdoodt (1971) is a Belgian researcher at Ghent University and a teacher in adult education. His research focuses on film education and visual representations of education. In his doctoral dissertation, Pygmalion in beeld/Screening Pygmalion (2004), he explored the representation of the literacy myth in popular movies. His articles were published in European Journal of Cultural Studies, Journal of Curriculum Studies, Teaching and Teacher Education, Rekto:Verso – Tijdschrift voor cultuur en kritiek and Filmmagie. Together with Tim Deschaumes he is currently working on Café Lumière, a website with short reflections on treasures from the history of cinema.

In flagrante delicto

Ive Verdoodt, 2021
ARTICLE
30.06.2021
NL

In close-up verschijnen achtereenvolgens een penis en schaamhaar, borsten, en opwaartse benen. De eerste beelden uit dit aanstootgevende schimmenspel zijn vrij snel na elkaar gemonteerd. (...) Het ratelende geluid van het pornografische speelgoed roept associaties op met een filmprojector in overdrive. Zo opent Walerian Borowczyks Une collection particulière (1973) met een reflectie op het filmmedium en zijn voyeuristische genoegens.

x

PRISMA
27.11.2019
NL

In de carnavalssequentie van À propos de Nice (1930) brengt Vigo tomeloze levensdrift in beeld. Gaat het om vrouwen uit de volksbuurten van Nice? Of zijn het welgestelde coquettes die stoom aflaten? De extase van de dansende vrouwen steekt de draak met de formele omgangsvormen van de beau monde op de Promenade des Anglais.

x

PRISMA
28.11.2018
NL

In The Act of Seeing with One’s Own Eyes (1971) legt Stan Brakhage autopsieën vast als een parade van de doden.

x

PRISMA
03.05.2017
NL

Eisenfresser (2007) van Shaheen Dill-Riaz dankt zijn visuele spankracht aan de ongenadige botsing tussen ijzer en vlees. De film beklemtoont zowel de fragiliteit van de mens als de onverschilligheid van levenloze materie.