Gilles Amalvi

Gilles Amalvi (1979) is a French author, dance critic and sound designer. His works Une fable humaine (2005) and AïE! BOUM (2008) were released by Le Quartanier publishing house. Since Radio-Epiméthée, the radio version of Une fable humaine, he has devoted his time to exploring the art of writing with sound materials. As a writer, he is associated with Musée de la Danse, and he collaborates with choreographers like Boris Charmatz, Jérôme Bel, Maud le Pladec, Anne Teresa De Keersmaeker, Latifa Laâbissi, Ivana Müller, Paula Pi and others. 

Mitten by Olivia Rochette and Gerard-Jan Claes

Gilles Amalvi, 2019
ARTICLE
24.04.2019
NL FR EN

The film Mitten, which shows us what goes on behind the scenes in the creation of Mitten wir im Leben Sind/Bach6CelloSuiten, focuses on this point exactly: how is dance invented? The camera of Olivia Rochette and Gerard-Jan Claes scrutinises how it emerges from a continuous circulation between the notes, the words and the gestures. Each scene, alternating between sessions at the table and rehearsals of dance sequences, redistributes the evolving places of these different symbolic arrangements. We see the stops, the retakes, the discussions: about a note, a rhythm, a trajectory.

Mitten van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes

Gilles Amalvi, 2019
ARTICLE
24.04.2019
NL FR EN

De film Mitten – die ons de coulissen toont van de creatie van Mitten wir im Leben sind/Bach6CelloSuiten – legt de vinger precies op dat punt: hoe wordt dans gemaakt? De camera van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes neemt de manier onder de loep waarop dans verschijnt uit een voortdurend verkeer tussen noten, woorden en gebaren. Elk shot – afwisselend sessies aan tafel en repetities van de gedanste sequensen – herverdeelt de veranderlijke plaatsen van deze verschillende tekensystemen. We zien het stoppen, het hernemen, de discussies: over een noot, een ritme, een traject.

Mitten d’Olivia Rochette et Gerard-Jan Claes

Gilles Amalvi, 2019
ARTICLE
24.04.2019
NL FR EN

Le film Mitten – qui nous montre les coulisses de la création de Mitten wir im Leben Sind/Bach6CelloSuiten – met le doigt sur ce point précis : comment s’invente la danse ? La caméra de Olivia Rochette et Gerard-Jan Claes scrute la manière dont elle émerge d’une circulation continue entre les notes, les mots et les gestes. Chaque plan – alternant séances à la table et répétition des séquences dansées – redistribue les places fluctuantes de ces différents régimes de signes. On observe les arrêts, les reprises, les discussions : sur une note, un rythme, une trajectoire.