Serge Daney

Serge Daney (1944-1992) was a French film critic. In 1964, he started writing for Cahiers du Cinéma. Between 1973 and 1981, he was in charge of the magazine, becoming its co-editor together with Serge Toubiana. The articles Daney wrote for Cahiers in this period were later collected in the book La Rampe (1983). Daney left Cahiers to work for the French daily newspaper Libération, to which he had contributed occasionally since its creation in 1973. This transition followed a shift in his writing, which increasingly focused on the subject of television. The texts he wrote in this period were published in the book Ciné journal 1981-1986, with a preface by Gilles Deleuze. In 1990, Daney co-directed the film Jacques Rivette, le veilleur with Claire Denis. In this documentary, part of the Cinéastes de notre temps series, Daney talks with the French filmmaker and critic Jacques Rivette. Later, in 1991, Daney was one of the principal founders of the film magazine Trafic. His autobiography was recorded in the form of a conversation with Serge Toubiana, reminiscing about Daney’s trajectory and life in film criticism, and was published posthumously in the book Persévérance. Entretien avec Serge Toubiana (1993). In 2011, this book and a collection of his texts were translated into Dutch, titled Volharden and Een ruimte om in the bewegen respectively.

Serge Daney, 1977
Vertaald door Elias Grootaers, Veva Leye
ARTICLE
18.05.2016
NL

Verwijdering is het onderwerp van de film die António Reis en Margarida Cordeiro hebben gemaakt in de streek van Trás-os-Montes (waaraan de film zijn titel ontleent) in 1976. In de dubbele betekenis van het ver zijn (ballingschap) en de daad zelf van het (zich) verwijderen (uit het zicht, vervolgens de vergetelheid in). Verwijdering, zeggen Reis en Cordeiro ons beetje bij beetje, is de geschiedenis van het noordoosten van Portugal.

Interview met Manoel de Oliveira

Raymond Bellour, Serge Daney, 1991
Vertaald door Elias Grootaers, Veva Leye
CONVERSATION
14.12.2016
NL

“Cinema is voor mij iets heel concreets, ik kan dat vergrootglas daar op de tafel filmen of ieder van ons, op voorwaarde dat dat alles blijft zoals het was. Terwijl ik jullie film kan ik niet vastleggen wat jullie denken. Ik kan de droom van iemand die slaapt niet filmen. Ik weiger het dus te doen. Ik zal de gedachte, het bewustzijn, de droom, de voice-over van de verbeelding, niet filmen. Dat zou vals zijn!”

Serge Daney, 1983
Vertaald door Elias Grootaers, Veva Leye
ARTICLE
11.04.2016
NL

Het is lang geleden dat een film ons er met zo’n vanzelfsprekendheid aan heeft herinnerd dat cinema tegelijkertijd een kunst van het singuliere en van het universele is, dat beelden zoveel beter drijven wanneer zij hun anker ergens hebben uitgeworpen.

Serge Daney, Jean-Paul Fargier, 1978
CONVERSATION
28.10.2013
NL FR

« Mais je dis aussi : « Chaque chose dans un film est une forme ». Par là, je voulais m’en prendre aux malentendus habituels sur le documentaire. Ce n’est pas du documentaire, ce n’est pas du vrai non plus: c’est une forme, de la matière formée et transportée, de la fiction. Et puis, je reprends et je dis : « quand même, c’est quelqu’un avec qui j’ai vécu : au revoir ! ». »

Serge Daney, Jean-Paul Fargier, 1978
CONVERSATION
06.10.2013
NL FR

“Ik zeg eerst: ‘Alles in een film is een vorm’. Daarmee verzette ik me tegen het wijdverbreide misverstand over de documentaire. Ook al is het documentair, het is niet waar: het is een vorm, materie die bewerkt en verwerkt is, fictie. En daarna neem ik het terug en zeg ik: ‘Het is toch ook iemand met wie ik geleefd heb: tot kijk!’”