Fernand Deligny

Fernand Deligny (1913–1996) was a French educator, writer, and filmmaker, and a leading figure in the field of specialized education. He primarily worked with troubled children, juvenile delinquents, and autistic youths, and was strongly opposed to the alienating treatment often imposed on struggling adolescents. In 1967, he established a care network in the Cévennes, France, which radically differed from contemporary psychiatric institutions. He developed an approach centered on the “lignes d’erre” – the errant lines traced by the children’s movements – and a notion of language deeply connected to image and cinema, which remained a central preoccupation throughout his life. A prolific writer and thinker, he meticulously documented his experiences with these children, attending closely to even the smallest occurrences. Deligny directed the documentary Le moindre geste (1971) and published several books, including Graine de crapule (1945).

Fernand Deligny, 1981
ARTICLE
02.11.2022
NL

Wanneer ik voorstel om een boek te schrijven onder het uithangsbord van het camereren, wordt camereren de vlag waarvan ik de drager ben, met andere woorden de enseigne, terwijl uit dat woord de infinitief onderwijzen [enseigner] is ontstaan, wat nog een heel ander verhaal is.

Fernand Deligny, 1982
ARTICLE
07.12.2022
NL

Sabzian publiceert de eerste Nederlandstalige vertalingen van enkele teksten van Fernand Deligny. Hij schreef verschillende teksten over camereren, een werkwoord dat zich onderscheidt van wat we doorgaans filmen noemen. Via dit neologisme opende hij een uniek perspectief op de camera. Deligny: “Wat een buitenkans om vrijuit te kunnen camereren net zoals een kind – of een idioot – kiezelsteentjes gooit in het water, ik wil zeggen de gemeenschappelijke ontroering.”

Fernand Deligny, 1975
ARTICLE
16.03.2022
NL

“Filmen” lijkt me een merkwaardig werkwoord. Als het op het schrijven van een boek aankomt, zeg je niet “boeken”. En peindre heet niet tableauter. Hieruit blijkt dat, wat film betreft, het eindproduct de overhand neemt en een werkwoord wordt.

Fernand Deligny, 1978
ARTICLE
13.07.2022
NL

Film is nooit enkel het Engelse woord dat voor de geest roept wat in onze taal pellicule heet. Maar dat woord pellicule moest bezet zijn door wat het wou zeggen, en het zijn kleine schilfers van dode huid waar het om gaat; op basis daarvan zegt men filmen en niet pelliculeren.

Fernand Deligny, 1978
ARTICLE
18.05.2022
NL

Woorden hebben een geschiedenis. Wat het woordenboek ons zegt over projecteren, eertijds, roept “buitengooien” op, terwijl het woord project, dat dezelfde oorsprong heeft, ‘alles waarmee de mens beoogt de wereld of zichzelf op een bepaalde manier te wijzigen’ voor de geest haalt.