At the occasion of the publication of The City Symphony Phenomenon: Cinema, Art and Urban Modernity between the Wars (2018) by Steven Jacobs, Anthony Kinik and Eva Hielscher the following films will be screened:
De steeg (Jan Koelinga, 1932) - 12’
Stramilano (Corrado D’Errico, 1929) - 15’
Impressionen vom alten Marseiller Hafen (László Moholy-Nagy, 1929) - 8’
Visions de Lourdes (Charles Dekeukeleire, 1932) - 17’
Wat de cinematograaf interessant maakt is inderdaad, dat hij ons de kans geeft om mechanisch, voor artistiek gebruik, dingen op te nemen, die ons oog niet waarneemt of niet meer waarneemt. De cineast, die het leven filmt, schenkt ons een juistere kijk op dat leven. Hij heeft documenten tot zijn beschikking, die waarachtiger zijn dan de opnamen van het geheugen, terwijl de laatste daarenboven nog dikwijls door vooroordelen misvormd worden.
Charles Dekeukeleire1
- 1Charles Dekeukeleire, “Naar een vrijmaking van de Cinema,” Sabzian, 1932/2017.