
The film shows the birth of an agricultural cooperative in Solre-sur-Sambre, allowing small farmers to acquire a combine harvester. It is shot on the same principle as Chantier de gosses: the protagonists play their own role.
EN
“The hard labour of the small farmers contrasts sharply with the life of large landowner Leon, who is also the antagonist of the story. Leon is well dressed, has workers working for him, owns several tractors, and makes his daily checks across his fields. The main character, Alfons, can only dream of having such machinery, believing they are only available to the large arable farmers. Like a true deus-ex-machina, the idea of founding a cooperative comes to shatter this illusion. If the small farm owners were able to form such a cooperative, they would be able to modernise their agricultural practices and improve their way of life. This marks the end of the first act, after which the dramatic question arises: will Alfons, together with the other small farmers in the village, succeed in modernizing their farming activities by founding a cooperative?”
Lefèvre and Segers1
- 1Sven Lefèvre and Yves Segers, “Films, Farmers and Machines,” European Rural History Film Association (2023), 5.
FR
« Bien sûr, quand Jean a vendu ce film au ministère d’Agriculture, c’était assez inespéré. Alors, du coup, les actions de gens remontaient dans la famille et alors, il a investi tout cet argent dans le tournage du Chantier de gosses. »
Marcelle Dumont1
« C’était le résultat d’un travail souvent difficile, » nous confie Jean Harlez. « Il fallait encore transporter le matériel sur des charrettes à bras (aujourd’hui je possède une jeep), faire des kilomètres à pied pour récupérer nos acteurs disséminés dans les champs. Là aussi, nous rencontrâmes chez l’habitant une excellente compréhension. Toutefois, j’imagine que s’il avait connu nos véritables conditions de travail, il se serait montré plus méfiant. »
Mais, comme dit notre cinéaste, c’est le résultat qui compte. Et celui-là est tangible, irréfutable ; c’est sa première victoire sur des difficultés apparemment insurmontables.
Paul De Swaef2
- 1Arthur Genne, Portrait de Jean Harlez, un réalisateur belge, 2004.
- 2Paul De Swaef, “Ce n’est pas … une blague !,” Sabzian, 5 mai 2021. Originellement publié dans Germinal, 1 avril 1956.